بازگشت به بلاگ

  • دکوراسیون اتاق جلسات

دکوراسیون اتاق جلسات

اتاق جلسات یکی از بخش‌های با اهمیت محیط‌های اداری و شرکت‌هاست که کارکنان در آن گرد هم می‌آیند و در مورد مسائل مختلف با هم گفتگو و تصمیم‌گیری می‌کنند. قاعدتا نحوه چینش وسایل و طراحی اتاق در بازدهی جلسات تاثیرگذار است. در این مطلب قصد داریم شما را با اصول و ویژگی‌های بهترین دکوراسیون اتاق جلسات آشنا کنیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.


ضرورت توجه به دکوراسیون اتاق جلسات

برگزاری جلسات کاری یکی از بخش‌های مهم فعالیت کارکنان است. متناسب با فعالیت‌های شرکت یا واحد اداری، ممکن است تعداد جلسات چند مرتبه در طول هفته باشد و کارکنان زمان قابل توجهی از هفته را در این اتاق سپری کنند. بنابراین کارکنان حق دارند در فضایی جلسه داشته باشند که در آن احساس راحتی نمایند و بهترین دکوراسیون اتاق جلسات را داشته باشد.

از طرف دیگر برای اینکه جلسات کاری پربار و موثر باشد و بهبود پیدا کند، لازم است تمام اصول طراحی دکوراسیون در آن رعایت شده باشد.


اصول با اهمیت در طراحی اتاق جلسات

بازدهی بالای جلسات با طراحی و اجرای بهترین دکوراسیون برای اتاق جلسات و ساخت سالن جلسات میسر می‌شود. موارد زیر مهم‌ترین اصولی است که در طراحی دکوراسیون اتاق باید مورد توجه قرار بگیرد.


انعطاف‌پذیری اتاق جلسات

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای طراحی بهترین دکوراسیون اتاق جلسات باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که فضا باید انعطاف‌پذیر باشد. یعنی باید بتوانیم فضای اتاق را با پارتیشن‌بندی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنیم. در برخی از شرکت‌ها فضای بزرگی به اتاق جلسات اختصاص داده می‌شود، درحالی‌که تعداد جلسات برگزار شده کم است.

به این ترتیب هزینه بالایی که برای آماده کردن اتاق صرف شده، هدر می‌رود.

با پارتیشن‌بندی اتاق جلسات، می‌توان به جز برگزاری جلسه، استفاده‌های دیگری هم از اتاق داشت. همچنین در صورتی که با پارتیشن‌بندی، فضای سالن اجتماعات را تنظیم کنید، می‌توانید به‌راحتی و بدون اتلاف هزینه و منابع از کل اتاق استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: طراحی سالن موسیقی

چیدمان اتاق جلسات متناسب با نیاز

به منظور طراحی بهترین دکوراسیون اتاق جلسات باید به چیدمان وسایل اتاق توجه کنید؛ چیدمان وسایل اتاق جلسات در ایجاد نظم و ترتیب و رضایت حاضرین در اتاق تاثیرگذار است. برای چیدمان وسایل مختلف اتاق جلسات شیوه‌های مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر است.


چیدمان U شکل میز و صندلی

ممکن است بخواهید طرح میز و صندلی‌ها را U شکل بچینید تا کسانی که در سالن حاضر هستند بتوانند هنگام صحبت کردن همدیگر را ببینند و صدای هم را به خوبی بشنوند.


چیدمان دایره‌ای

یکی دیگر از شیوه‌های چیدن میز و صندلی در اتاق جلسات، استفاده از ترکیب دایره‌ای است. فضای دایره باعث می‌شود کسانی که در اتاق حاضر هستند بتوانند به‌راحتی همدیگر را ببینند. اتاق‌های جلسات که ظرفیت کمی دارند برای چیدمان دایره‌ای مناسب هستند، اما وقتی تعداد حاضرین بیشتر از 20 یا 30 نفر باشد نمی‌توان از طرح دایره‌ای استفاده کرد.


چیدمان به شکل کلاس درس

شیوه متداول دیگری که برای چیدن میز و صندلی در اتاق جلسات مورد استفاده قرار می‌گیرد، چینش به شکل کلاس درس است. در این شیوه حاضرین فقط برای دیدن سخنران شرایط مطلوبی دارند، اما در صورتی که بخواهند با هم در تعامل باشند، این شیوه از چیدمان میز و صندلی مناسب نیست.


نورپردازی اتاق جلسات

کسانی که می‌خواهند بهترین دکوراسیون اتاق جلسات را آماده کنند، باید به نقش نورپردازی در آماده کردن اتاق هم توجه کنند. شاید تصور کنید نور طبیعی اتاق جلسات برای برگزاری جلسات کافی است؛ اما واقعیت این است که برای بهبود کیفیت جلسات لازم است نورپردازی مناسبی در اتاق اجرا کنید.

زیرا کمبود نور داخل اتاق جلسات باعث خستگی چشم و از بین رفتن تمرکز حاضرین در اتاق می‌شود. طراحان دکوراسیون برای ایجاد بهترین دکوراسیون اتاق جلسات از چراغ‌های سقفی، هالوژن یا لامپ‌های دیواری استفاده می‌کنند. حتی لازم است سیستم روشنایی انعطاف‌پذیر باشد تا بتوان در مواقع مختلف میزان روشنایی را بر اساس کاربرد تنظیم کرد. به عبارت دیگر طراحی سیستم روشنایی باید به شکلی باشد که گاهی اوقات بتوانید بعضی از چراغ‌ها را روشن یا خاموش کنید و از این طریق شدت نور را تنظیم کنید.


انتخاب رنگ برای دکوراسیون اتاق جلسات

طراحان به انتخاب رنگ اتاق جلسات توجه دارند و سعی می‌کنند از رنگ‌هایی استفاده کنند تا بتوانند حاضرین در اتاق را راضی نگه دارند. بهترین رنگ‌ها برای طراحی و اجرای اتاق جلسات، استفاده از رنگ‌های لایت و روشن مانند سفید، کرمی، طلایی است.

در صورتی به انتخاب رنگ توجه نکنید، از رنگ‌های نامناسب یا تیره استفاده کنید، حاضرین در اتاق دچار آشفتگی و استرس می‌شوند و نمی‌توانند عملکرد مورد انتظار شما را داشته باشند.


تجهیزات مورد نیاز اتاق جلسات چیست؟

یکی از نیازهای اساسی برای طراحی و اجرای بهترین دکوراسیون اتاق جلسات، استفاده از تجهیزات مختلف است. برای انتخاب تجهیزات مختلف اتاق قبل از هر چیز باید به اندازه آن دقت کنید. زیرا بعد از چیدن وسایل و تجهیزات مختلف داخل اتاق لازم است فضایی برای رفت و آمد هم خالی بماند تا عبور و مرور آسان شود و در صورت نیاز میز و صندلی‌ها به‌راحتی جا به جا شوند.

بنابراین تجهیزات و وسایلی که در اتاق جلسات مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید متناسب با نیازهای اتاق جلسات باشد که شامل موارد زیر است.


تخته وایت برد

کسانی که در جلسه حضور دارند، برای پربار کردن جلسات سعی می‌کنند، اصول کلی مطالبی که قرار است راجع‌به آن صحبت کنند را مشخص ‌کنند و به تفکیک به بررسی هر کدام از آن‌ها بپردازند. استفاده از تخته وایت‌برد و نوشتن این اصول روی تخته باعث می‌شود همه افراد حاضر در جلسه بتوانند با موارد بااهمیت جلسه آشنا باشند و گام به‌ گام جلسه را جلو ببرند.

حتی در مواقعی هم که سخنران می‌خواهد مطلبی را برای بقیه توضیح دهد با ترسیم شکل، جدول یا مشخص کردن رئوس مطلب می‌تواند از پراکنده‌گویی جلوگیری کند و توجه حاضرین در اتاق را به خود جلب کند.


تجهیزات تصویری

استفاده از انواع تجهیزات تصویری در اتاق جلسات می‌تواند در بهبود بازدهی جلسات تاثیرگذار باشد. به طور مثال با استفاده از نمایشگر می‌توانید ویدئو یا تصاویر مورد نظر را به مخاطبان نمایش دهید. همچنین با استفاده ویدئو کنفرانس می‌توانید جلسات آنلاین برگزار کنید.

این روزها بهترین طراحی دکوراسیون اتاق جلسات مجهز به دوربین، میکروفن، بلندگو و ابزارهای دیگری است تا بتوان با کسانی که در اتاق جلسات حضور ندارند هم ارتباط برقرار کرد.


میز و صندلی

انتخاب میز و صندلی در طراحی و اجرای بهترین دکوراسیون برای اتاق جلسات نقش مهمی دارد. حاضرین باید روی صندلی احساس راحتی کنند و زمانی که در جلسه حضور دارند، اذیت نشوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در انتخاب صندلی ارگونومی و استاندارد، دقت لازم را داشته باشید. همچنین انتخاب میز در جلب توجه مدعوین به اتاق تاثیر زیادی دارد. زیرا تمام تصمیمات مهم جلسه دور این میز گرفته می‌شود. بنابراین باید میزی برای اتاق جلسات انتخاب شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، دوام و ماندگاری مطلوب داشته باشد و جلوه‌ای از قدرت و شکوه باشد.

اندازه استاندارد میز اتاق جلسات حدود 75 سانتی‌متر است و صندلی‌هایی که دور میز قرار می‌گیرند باید حدود 65 تا 70 سانتی‌متر فضا داشته باشند تا کسی که روی آن نشسته بتواند به‌راحتی حرکت کند و محدودیت نداشته باشد.

متناسب با نوع چیدمانی که برای اتاق جلسات در نظر می‌گیرید، از انواع میزهای دایره‌ای، U شکل یا گرد می‌توانید استفاده کنید.


گل و گیاه در اتاق جلسات

قرار دادن گل و گیاه در اتاق جلسات ضروری نیست، اما موجب ایجاد روح تازه در فضا می‌شود. بهتر است از گل و گیاه در کنج اتاق‌ها استفاده کنید تا متناسب با نیاز گیاهان، نور آفتاب به آن‌ها بتابد. حتی با استفاده از دیوار سبز هم می‌توان فضای اتاق را گرم و صمیمی کرد.


اهمیت آکوستیک کردن اتاق جلسات

یکی از موارد ضروری برای اجرای بهترین دکوراسیون اتاق جلسات، آکوستیک کردن است. با اینکه آکوستیک کردن از نظر برخی از طراحان دور می‌ماند اما در جلب رضایت حاضرین تاثیرگذار است. زیرا آکوستیک کردن موجب جلوگیری از نفوذ صداهای مزاحم به داخل اتاق جلسات می‌شود. از طرف دیگر در اتاق جلسات که آکوستیک باشد، صداها بدون پژواک شنیده می‌شوند.

اگر رعایت اصول آکوستیک کردن اتاق جلسات مورد غفلت واقع شود، باید منتظر بروز مشکلات سیستم‌های صوتی و تصویری در اتاق باشیم.

اهمیت آکوستیک بودن فقط منابع صوتی و تصویری نیست؛ حتی سیستم‌ تهویه هوا در اتاق جلسات هم می‌تواند سر و صدای اضافی تولید کند. برخی از افراد برای کنترل سر و صدا، سیستم تهویه را خاموش می‌کنند که مشکلات عدم تنظیم دمای اتاق را در پی دارد. علاوه بر مواردی که نام بردیم لازم است دیوار، کف‌پوش و سقف اتاق جلسات هم آکوستیک باشند.


ایجاد یک محیط حرفه‌ای که کارکنان از حضور در آن رضایت داشته باشند، نیازمند طراحی و اجرای بهترین دکوراسیون اتاق جلسات است. همچنین با توجه به اصول مهم طراحی دکوراسیون اتاق جلسات می‌توانید بازدهی جلسات را بالا ببرید. در این مطلب سعی کردیم شما را با نکات مهمی درباره دکوراسیون برای اتاق جلسات آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

پارس ویونا آماده انجام پروژه‌های اداری با رعایت دقیق استانداردها است. شما می‌توانید از خدمات مشاوره، طراحی و اجرای اتاق کنفرانس، سالن همایش، سالن تئاتر استفاده کنید و مکان مورد نظر را با مناسب‌ترین قیمت تجهیز کنید.