بازگشت به بلاگ

  • ساخت استودیو,درب آکوستیک,عایق صوتی

عایق صوتی برای ساخت استودیو

ضبط صدای باکیفیت و بدون نویز نیاز به مکانی مناسب دارد. ساخت استودیو با تجهیزات پیشرفته و دیوار و درب آکوستیک برای ضبط صدا ضروری است. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی درباره اقدامات ایجاد عایق صوتی برای ساخت استودیو را در اختیار شما قرار دهیم.


ضرورت ایجاد عایق صوتی در استودیو چیست؟

آکوستیک کردن به معنای ایجاد عایق صوتی در یک محیط است تا از انتقال صدای بین مکان مورد نظر و فضای بیرونی جلوگیری شود. وقتی صدای داخل محیط بسته به بیرون انتقال داده شود یا از فضای بیرون صداها وارد محیط بسته شوند، ضبط صدا باکیفیت مطلوب و مورد انتظار صورت نمی‌گیرد.

بنابراین یکی از اقدامات ضروری برای ساخت استودیو و ضبط و آماده کردن صدای باکیفیت، آکوستیک کردن یا ایجاد عایق صوتی است.

مطالعه بیشتر: آکوستیک سالن همایش

نحوه آکوستیک کردن برای ساخت استودیو

با توجه به اینکه ساخت استودیو نیاز به ایجاد عایق صوتی دارد، باید با راه‌های مختلف ایجاد این عایق‌ها آشنا شویم. موارد زیر مهم‌ترین ابزارهای آکوستیک و ایجاد عایقی مناسب در برابر سر و صدا است.


استفاده از درزگیر

یکی از اقدامات ضروری برای ساخت استودیو استفاده از درزگیر است. لازم است شکاف‌ها و ترک‌های دیوار با درزگیر آکوستیک پوشانده شود. زیرا شکاف‌ها و درزهای ریز هم می‌توانند موجب انتقال صدا شوند.


استفاده از درب آکوستیک

درب آکوستیک که با نام درب ضد صدا یا عایق صدا هم شناخته می‌شود در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جلوی ورود و خروج صدا را بگیرد. درب آکوستیک به جز ساخت استودیو در مکان‌های زیر هم کاربرد دارد.

درب آکوستیک در منازل

درب آکوستیک در ادارات

درب آکوستیک در شرکت

درب آکوستیک در سالن همایش

درب عایق صدا باید با استانداردهای خاصی تولید شود تا بتواند انتظارات را برآورده کند. این درب‌ها با پوشش داخلی عایق صدا پوشیده شده‌اند و سطح رویی آن‌ها را عایق اسفنجی صاف تشکیل می‌دهد که اغلب به صورت ساده یا لمسه‌کاری آکوستیک می‌شوند.

درب دوپله‌ای آکوستیکی چارچوب ساختاری خاصی دارد که باعث می‌شود زاویه شکست صدای بیشتری را ایجاد کنند. تفاوت این درب‌ها با درب‌های معمولی این است که دو بار دوراهه می‌شوند و همین ویژگی باعث می‌شود موانع بیشتری در برابر سر و صدا ایجاد شود و سکوت بیشتری در اتاق یا استودیو داشته باشیم.

تهیه درب برای ساخت و تجهیز درب مشترک اتاق فرمان و درب اتاق ضبط صدا هم اهمیت ویژه‌ای دارد. به طور معمول در استودیوهای صدابرداری، دو لنگه درب عایق صوتی از نوع لمسه کاری تهیه می‌شود تا امکان انتقال صدا کاهش پیدا کند. حتی طراحان در استودیوهای حرفه‌ای، راهرویی به طول 5/1 متری ایجاد می‌کنند تا باکس آکوستیکی بتواند انتقال صدا را به صفر نزدیک کند.


پوشاندن پنجره

اقدام ضروری برای ساخت استودیو پوشاندن پنجره‌ها است. همانطور که برای عایق کردن فضا لازم است از درب آکوستیک استفاده شود، پوشاندن پنجره‌ها با عایق مناسب یا پرده هم ضروری است. اگر می‌خواهید صدا داخل اتاق منسجم باشد، بهتر است از پرده‌های ضخیم استفاده کنید.


آکوستیک کردن دیوار

لازم است بدانید دیوارهای مستحکم که ایزوله مناسب‌تری داشته باشند، نشت صدای کمتری دارند. به همین دلیل برای جلوگیری از پژواک صدا و ایجاد عایق صوتی در محیط استودیو لازم است از ابزارهای مناسب عایق کردن در دیوار هم استفاده کنیم. در برخی از موارد از شانه‌های تخم مرغ برای ایجاد فضایی عایق استفاده می‌شود.

همچنین فوم‌های آکوستیک هم از لوازم پرکاربرد برای صداگیری در اتاق یا استودیو هستند. البته بهتر است اطلاع داشته باشید فوم‌های آکوستیک نسبت به شانه‌های تخم مرغ صداگیری بهتری دارند و پرکاربردتر هستند. به همین دلیل از فوم آکوستیک علاوه بر استودیو ضبط صدا در سالن‌های همایش، سالن سینما و اتاق‌های موسیقی هم استفاده می‌شود تا کیفیت صدا بهتر باشد.


آکوستیک کردن سقف استودیو

عایق صوتی که در سقف استودیو مورد استفاده قرار می‌گیرد در کنترل انعکاس صدا تاثیر دارد و می‌تواند میزان صدای مزاحم را کاهش دهد. فوم‌های آکوستیک که به صورت جاذب، دیفیوزر یا دیفیوزر جاذب هستند و مطابق با اصول آکوستیک ساخته می‌شوند، در قسمت‌های مختلف استودیو مورد استفاده قرار می‌گیرند.


آکوستیک کردن کف استودیو

سقف، دیوار و پنجره‌ها در ساخت و تجهیز استودیو مورد توجه قرار می‌گیرند و در برابر صدا عایق می‌شوند. اما لازم است بدانید استفاده از عایق صوتی در کف استودیو هم ضروری است. زیرا ممکن است صدای قدم یا ضربه پا بر کف استودیو هم بر کیفیت صدای ضبط شده تاثیرگذار باشد.


استفاده از مبلمان مناسب

اگر تصور می‌کنید با استفاده از درب آکوستیک و ایجاد عایق صوتی در دیوارها کار شما به پایان می‌رسد و می‌توانید از انعکاس امواج صوتی جلوگیری کنید، کاملا اشتباه می‌کنید. زیرا لوازم و وسایلی که در استودیو قرار می‌گیرند هم در انعکاس صدا تاثیرگذار هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت استفاده از مبلمان، سعی کنید از مبلمان نرم استفاده کنید یا اینکه وسایلی مانند قفسه کتاب یا میز را در جایی قرار دهید که صدا را جذب کند.

مطالعه بیشتر: صندلی همایشی

هزینه ساخت استودیو آکوستیک

هزینه آکوستیک کردن استودیو ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی است. میزان بودجه مورد نیاز برای ساخت استودیو قبل از هر چیز به مساحت استودیو بستگی دارد. هر چقدر مساحت استودیو بزرگتر باشد، مصالح مورد نیاز برای آکوستیک کردن فضا هم بیشتر می‌شود و هزینه ساخت استودیو بالاتر می‌رود.

از طرف دیگر هزینه خرید درب آکوستیک و لوازمی مانند میکروفون، پایه میکروفون، کابل و هدفون را هم باید به هزینه ساخت و تجهیز استودیو اضافه کنید.

برای تجهیز سالن کنفرانس با پارس ویونا تماس بگیرید.

برای ساخت استودیو مورد نظر لازم است اطلاعاتی درباره چیدمان تجهیزات استودیو، نحوه استقرار دیوارها و مصالح آکوستیک مورد نیاز در اختیار داشته باشید تا بتوانید تجهیز استودیو را به راحتی انجام دهید. این مطلب راهنمای کاملی درباره ساخت استودیو، ایجاد عایق صوتی و استفاده از درب آکوستیک و سایر تجهیزات مورد نیاز است. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

پارس ویونا اقدامات طراحی، اجرای معماری داخلی و آکوستیک کردن استودیو، سینما، سالن همایش و آمفی تئاتر را با کمترین هزینه و بهترین کیفیت انجام می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی مهندسین و کارشناسان این مجموعه هم بهره بگیرید.