بازگشت به بلاگ

  • طراحی سالن آمفی تئاتر

اجرا و طراحی سالن آمفی تئاتر

قدمت طراحی سالن آمفی تئاتر و بهره‌گیری از آن به گذشته‌های دور بشر برمی‌گردد. اگرچه کاربرد آمفی تئاتر در گذشته با امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده است اما هنوز طراحی و ساخت سالن تئاتر یکی از بخش‌های مهم فرهنگی به حساب می‌آید. پروسه‌ی طراحی و اجرای سالن آمفی تئاتر امری حساس، پیچیده و زمان‌بر است. به همین دلیل شروع چنین کار بزرگی نیاز به مشاوره و راهنمایی‌های افراد متخصص دارد. با ما همراه باشید تا با مراحل طراحی و اجرای دکوراسیون سالن آمفی تئاتر آشنا شویم.


طراحی سالن آمفی تئاتر

اجرای سالن آمفی تئاتر پروژه‌ای بزرگ است که تنها تیم‌های مجرب قابلیت اجرای اصولی و درست آن را دارند. این سالن‌ها در ابعاد بزرگ و با تجهیزات گوناگونی ساخته می‌شوند تا قابلیت پذیرش جمعیت فراوانی را داشته باشند. اجرای پروژه‌ی بزرگی مانند طراحی و ساخت سالن آمفی تئاتر علاوه بر زمان نیاز به هزینه‌ی کلانی هم دارد.

به همین علت توصیه‌ی ما به شما این است که برای انجام طرح فرهنگی طراحی سالن آمفی تئاتر با افراد کارکشته همکاری کنید چرا که پس از ساخت معماری و دکوراسیون سالن آمفی تئاتر هزینه‌ای که باید برای تغییر و تعمیر بخش‌های نادرست بپردازید بسیار سنگین خواهد بود و این موضوع خوشایند هیچکس نیست.


عوامل مؤثر در طراحی سالن آمفی تئاتر

طراحی سالن آمفی تئاتر به طراحی مجموعه‌ای از بخش‌های گوناگون گفته می‌شود که شامل قسمت ورودی، اتاق انتظار، سالن اجرا، بخش پشت صحنه، نشیمن‌گاه حضار، اتاق گریم، سرویس بهداشتی، انبار و ... می‌شود که هر یک از این بخش‌ها با استانداردهای مربوط به طراحی و دکوراسیون داخلی سالن آمفی تئاتر انجام می‌شوند.

مهم‌ترین بخش طراحی دکوراسیون سالن آمفی تئاتر مربوط به سالن اجراست که کیفیت طراحی و اجرای با دقت در آن به نمایش گذاشته می‌شود و هر کسی که وارد سالن آمفی تئاتر شود این موضوع را درک خواهد کرد. در این مطلب به توضیح مهم‌ترین عوامل مؤثر در کیفیت طراحی و معماری داخلی سالن آمفی تئاتر می‌پردازیم.


ترسیم نقشه در طراحی و اجرای سالن آمفی تئاتر

اولین گام طراحی سالن آمفی تئاتر ترسیم نقشه‌ی آن با تمامی جزئیات ریز و درشت است. با سپردن این امر خطیر به گروه‌های باتجربه، این مرحله که مهم‌ترین و بنیادی‌ترین بخش معماری و دکوراسیون سالن آمفی تئاتر است به درستی اجرا می‌شود. ترسیم اصولی و کامل نقشه گامی مهم در جهت پیشبرد پروژه‌ی طراحی و معماری داخلی سالن آمفی تئاتر محسوب می‌شود.

تیمی که انتخاب می‌کنید پس از ترسیم نقشه آن را به صورت سه‌بعدی درون نرم‌افزارهای مرتبط به شما نمایش خواهد داد و شما با مشاهده‌ی طراحی سه‌بعدی به درک درستی از چگونگی طراحی سالن آمفی تئاتر موردنظر می‌رسید. در این مرحله باید همه‌ی موارد مربوط به طراحی و ساخت سالن آمفی تئاتر تعیین شود.


انتخاب صندلی در طراحی دکوراسیون سالن آمفی تئاتر

یکی از مواردی که باید در طراحی و اجرای دکوراسیون سالن آمفی تئاتر در نظر داشته باشید راحتی تماشاچیان است. نشستن به مدت زمان طولانی کار خسته‌کننده‌ای خواهد بود اگر صندلی‌ها راحت نباشند. علاوه بر این به‌کار رفتن طراحی ارگونومیک در ساخت صندلی‌ها به راحتی آن‌ها می‌افزاید. از جمله مشکلاتی که ممکن است با انتخاب صندلی‌های بی‌کیفیت در طول زمان با آن روبرو شوید شامل لک شدن، شکستن پایه یا دسته‌ی صندلی، پاره شدن رویه‌ی آن و مواردی مانند این است.


اهمیت انتخاب صندلی‌های استاندارد

در صورت انتخاب صندلی‌های مرغوب زمان تعویض یا تعمیر آن‌ها به‌طور چشمگیری به تأخیر می‌افتد. استفاده از صندلی‌های تاشو در معماری و دکوراسیون سالن آمفی تئاتر هم موجب راحتی در رفت‌وآمد مدعوین و هم سبب سادگی در تمیز کردن زیر صندلی‌ها می‌شود. ارتفاع صندلی باید از استانداردهای طراحی سالن آمفی تئاتر پیروی کند تا همه‌ی مخاطبین قادر باشند به راحتی سن را ببینند. چیدمان صندلی‌ها نیز بسته به طرح موردنظر شما و ابعاد سالن متفاوت خواهد بود که ویژگی‌های انواع آن را می‌توانید از طراح خود جویا شوید.


میزان شیب سالن برای اجرای سالن آمفی تئاتر

میزان شیب سالن معیار مهمی است که باید در هنگام طراحی دکوراسیون سالن آمفی تئاتر با توجه به عوامل مختلفی تعیین و محاسبه شود. اگر میزان شیب به درستی اجرا نشود میزان دید تماشاگران محدود شده و این موضوع موجب دور شدن از هدف اصلی طراحی سالن آمفی تئاتر می‌شود که همان تماشای کامل سن و اجرا با بهترین کیفیت است. می‌توان کف سالن را به صورت شیب‌دار یا پله‌ای اجرا کرد. البته زمانی که شیب از حدی (معمولاً ده درصد) بیشتر شود می‌توان کف را به صورت پلکانی در نظر گرفت. شیب طوری مشخص می‌شود که هر تماشاگر در گستره‌ی دید خود هم به پایین سن هم به بالای سن دسترسی داشته باشد.


تأثیر اجرای آکوستیک طراحی سالن آمفی تئاتر

موضوع حیاتی که در طراحی دکوراسیون سالن آمفی تئاتر وجود دارد طراحی حرفه‌ای آکوستیک سالن است. اگر آکوستیک طراحی سالن آمفی تئاتر به خوبی اجرا نشود عملاً این سالن کاربردی نخواهد داشت. صرف هزینه کردن برای زیبایی و ظاهر سالن تنها یک وجه مهم از طراحی و معماری داخلی سالن آمفی تئاتر است و وجه پراهمیت دیگر توجه به آکوستیک آن است.

طراحی آکوستیک کمک می‌کند تا منبع صوتی روی سن با شدت، کیفیت و وضوح بالا و یکسانی به تمام تماشاگران (چه در ردیف‌های اول چه در ردیف‌های آخر) برسد. علاوه بر این در این طراحی باید امواج صوتی هم از سمت بیرون و هم از سمت داخل سالن کنترل شوند تا هیچ‌گونه اختلالی برای حضار و کسانی که خارج از سالن قرار دارند رخ ندهد. استفاده از تجهیزات آکوستیک و پنل‌های عایق صوتی بخش مهمی از طراحی آکوستیک سالن‌های آمفی تئاتر محسوب می‌شود.

مطالعه بیشتر: تجهیزات سالن سینما

تعیین ظرفیت سالن

تعیین ظرفیت جمعیت سالن آمفی تئاتر به عوامل متعددی از جمله بودجه‌ی موردنظر، ابعاد سالن، ابعاد سن، نوع کاربرد سالن، فرم طراحی آمفی تئاتر و دید مناسب تماشاچیان بستگی دارد. با تعیین ظرفیت سالن موارد دیگر نیز بر این اساس تعریف می‌شوند بنابراین نمی‌توان استاندارد قطعی را برای ظرفیت چنین سالن‌هایی بیان کرد.

اهمیت کفپوش یا دیوارپوش در معماری و دکوراسیون سالن آمفی تئاتر

سادگی در طراحی سالن آمفی تئاتر نکته‌ی مهمی است که گاهی به آن توجه نمی‌شود. انتخاب کفپوش یا دیوارپوش نیز باید با توجه به همین نکته صورت بگیرد. امروزه طراحی‌های مدرن به سمت ساده و شیک بودن سوق پیدا کرده‌اند. سادگی و یکدستی در میان اجزا موجب زیبایی و چشم‌نواز بودن سالن آمفی تئاتر می‌شود. رنگ کفپوش‌ها باید با رنگ صندلی‌ها متناسب و هماهنگ باشد تا موجب دلزدگی بینندگان نشود.


نورپردازی اصولی و مناسب

توجه به نورپردازی اصولی می‌تواند کیفیت سالن را بالاتر ببرد چراکه بهره‌گیری از نورها با شدت‌های گوناگون در مراسمات مختلف از جمله نیازهای ضروری در طراحی سالن آمفی تئاتر است. کنترل شدت نورپردازی در سالن با به‌کارگیری تجهیزات مناسب و به‌روز امکان‌پذیر خواهد بود. شدت بالای نور در زمان‌های نابه‌جا موجب آزار چشم مخاطبین و شدت کم نور موجب خستگی و خواب‌آلودگی آن‌ها می‌شود.


بهترین مجری برای طراحی سالن آمفی تئاتر

از آن‌جایی که سالن‌های آمفی تئاتر مکان‌های پر رفت‌وآمدی هستند و همواره جمعیت زیادی را برای امور فرهنگی مختلف پذیراست طراحی و دکوراسیون داخلی سالن آمفی تئاتر نیازمند رعایت استانداردها و ضوابط مهمی است تا هم معماری آن به درستی اجرا شود و هم نتیجه‌ی کار خوشایند و مطلوب افرادی باشد که از این فضای فرهنگی بهره می‌برند.

با وجود این‌که مسائل مربوط به طراحی و ساخت سالن آمفی تئاتر به صورت مختصر در این مطلب بررسی شد اما حساسیت و اهمیت ویژه‌ی این کار به‌طور کامل واضح و عیان است. گروه پارس ویونا یکی از مراکز معتبر و فعال در زمینه‌ی طراحی طراحی سالن آمفی تئاتر و انواع سالن‌های دیگر است. این مجموعه اعتبار خود را مدیون تجربه‌ی کاری موفق، به‌کارگیری افراد متخصص و مجرب و استفاده از انواع تجهیزات پیشرفته و برند دنیا می‌داند. ما با ارئه‌ی پروژه‌های موفق در طول سالیان کاری قادر به گردآوری گروهی زبردست در اجرا، طراحی و ساخت سالن آمفی تئاتر و ارائه‌ی انواع تجهیزات سالنی شده‌ایم.


طراحی سالن آمفی تئاتر در پارس ویونا

مشاورین ما با آگاهی از قوانین و ضوابط به‌روز در طراحی سالن آمفی تئاتر مراحل و روند کاری را به‌طور کامل برایتان بیان می‌کنند. این موضوع برای ما نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. اجرای بی‌دردسر و هماهنگ در طراحی و اجرای دکوراسیون سالن آمفی تئاتر تنها در صورتی ممکن است که مسیر آن کاملاً مشخص باشد.

به همین دلیل ما پیش از هر اقدامی در مورد طراحی و دکوراسیون داخلی سالن آمفی تئاتر از ریزترین امور مانند رنگ انتخابی صندلی‌ها تا درشت‌ترین مسائل هم‌چون تعیین نوع مصالح را در ابتدا با شفافیت کامل و با در نظر گرفتن نظرات کارفرما تعیین می‌کنیم. این اقدام از بروز بسیاری از مشکلات در حین پروسه‌ی طراحی و اجرای سالن آمفی تئاتر خواهد کاست.

در صورتی که همه‌ی موارد در این مرحله به درستی و با توافق طرفین تعیین و بررسی شوند اجرای طراحی و دکوراسیون داخلی سالن آمفی تئاتر کلید می‌خورد و مسیر زمان‌بر طراحی سالن آمفی تئاتر با نتیجه‌ی باشکوهی به پایان می‌رسد.