بازگشت به بلاگ

  • الکترو آکوستیک سالن

الکترو آکوستیک سالن

استودیوهای ضبط رادیویی و موسیقی باید آکوستیک باشند تا سر و صداهای محیطی اشکالی در ضبط ایجاد نکند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید الکترو آکوستیک سالن سینما، سالن همایش و کنفرانس هم باید مورد توجه قرار بگیرد. شفافیت صدا و ممانعت از ورود صداهای بیرون سالن موجب جلب رضایت حاضرین می‌شود.درب های آکوستیک از نمونه های پرکاربرد اکوستیک می باشد.

در این مطلب قصد داریم یک راهنمای کامل درباره الکترو آکوستیک سالن در اختیار شما قرار دهیم.

مطالعه بیشتر: صندلی سینما

ضرورت الکترو آکوستیک سالن چیست؟

یکی از مهم‌ترین اصولی که در طراحی و ساخت سالن‌ باید مورد توجه قرار بگیرد تعادل صوتی است. یعنی باید صدا به‌صورت یکنواخت در سالن شنیده شود و از بروز ارتعاش صدا یا اکوی آن جلوگیری شود.

در صورت بروز این موارد کیفیت صدا مطلوب نخواهد بود و بر برنامه‌ها یا جلساتی که در سالن برگزار می‌شود تاثیر منفی می‌گذارد. در واقع طراحان از اصول آکوستیک و الکترو آکوستیک سالن تبعیت می‌کنند تا با توزیع یکنواخت صدا رضایت حاضرین در سالن را جلب کنند.


اجرای الکترو آکوستیک سالن

طراحی الکترو آکوستیک سالن به یک عامل بستگی ندارد و در گرو توجه به عوامل متعددی است. نکاتی که در طراحی سالن سینما یا سالن‌های همایش باید مورد توجه قرار بگیرد شامل موارد زیر است.


رعایت کردن اصول طراحی داخلی

طراحی داخلی فقط با اصول زیبایی‌شناختی انجام نمی‌شود.؛ بلکه باید به اصول الکترو آکوستیک سالن هم توجه شود. به‌‌طور مثال لازم است با ایجاد انحنای هدفمند در سالن میزان انعکاس صدا را کنترل کنیم تا کیفیت صدا برای کسانی که در قسمت‌های مختلف سالن هستند مطلوب باشد و آن‌ها را اذیت نکند.


تجهیزات صوتی مناسب برای الکترو آکوستیک سالن

تجهیزات صوتی که در طراحی و ساخت سالن مورد استفاده قرار می‌گیرند در الکترو آکوستیک آن تاثیرگذار هستند. به‌طور مثال تجهیزات صوتی مختلفی مانند باند دیواری یا باند سقفی یا میکروفن‌های رومیزی در سالن نصب می‌شوند که باید صدای باکیفیت و بدون ارتعاشی تولید کنند.

طراحان سالن باید به پراکنده بودن تجهیزات صوتی در تمام قسمت‌های سالن توجه کنند؛ زیرا بی‌توجهی نسبت به این مسئله و تمرکز تجهیزات صوتی در قسمتی از سالن باعث می‌شود صدا به طور یکنواخت در سالن پخش نشود و در نقطه‌ای خاص تمرکز داشته باشد یا اکو داشته باشد.


ممانعت از تبادل صوتی در سالن

کسانی که در سالن سینما یا همایش حضور دارند نباید صدایی از بیرون بشنوند تا تمرکز و آرامش خود را از دست بدهند. با نفوذ صداهای بیرونی به داخل ساختمان، کیفیت صدای تولید شده در سالن هم کاهش پیدا می‌کند و موجب ایجاد شرایط نامطلوب می‌شود. لازم است بدانید صدای داخل سالن هم نباید در فضای بیرونی پخش شود.

در واقع ایزوله سازی صوتی در الکترو آکوستیک سالن از موارد بااهمیتی است که مورد توجه طراحان و حاضرین در سالن قرار می‌گیرد. استاندارد میزان صدای مجاز در سالن همایش زیر 35 دسی‌بل است.

برای ایزوله سازی صوتی از ابزارها و تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


چیدمان مناسب میز و صندلی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نحوه قرار گرفتن میز و صندلی‌ها در الکترو آکوستیک سالن تاثیر زیادی دارد. استانداردهای خاصی برای تجهیز سالن با میز و صندلی تعیین شده است. به طور معمول در سالن‌های بزرگ فاصله صندلی‌ها از هم زیاد است؛ به همین دلیل گفتگوی بین افراد سخت است. طراحان برای رفع این مشکل با استفاده از سقف کاذب، فرکانس‌های بالا را حذف می‌کنند.

همچنین استفاده از صندلی‌هایی با روکش جیر در سالن‌های همایش و سینما برای جلوگیری از انعکاس و پخش نامطلوب صدا تاثیر زیادی دارد.


کنترل نویز سیستم تهویه

سیستم تهویه یکی از لوازم ضروری است که در سالن‌‌های مختلف نصب می‌شود تا دمای آن متعادل باشد و حاضرین احساس راحتی داشته باشند. اما سر و صدایی که روشن بودن سیستم تهویه ایجاد می‌کند بر الکترو آکوستیک سالن تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل طراحان سالن همایش و کنفرانس، برای ایجاد محیط آرام در سالن، سعی می‌کنند از سیستم‌های تهویه مطبوع و وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده کنند که صدایی نداشته باشد.


طراحی دیوارهای جذب کننده صدا

یکی از استانداردهای ضروری برای الکترو آکوستیک سالن تجهیز آن با دیوارهای عایق صدا است. دیوارهای عایق صدا مانعی هستند که از ورود و خروج صدا جلوگیری می‌کنند و فضا را آرام نگه می‌دارند.

یکی از نکات مهمی که در طراحی دیوار جاذب صدا باید رعایت شود این است که ناهمواری‌های دیوار به‌حدی باشد که میزان جذب صدا در بالاترین حد باشد اما اکو و ارتعاش تولید نکند.


تاثیر طراحی پنجره بر الکترو آکوستیک سالن

یکی دیگر از مواردی که در طراحی سالن باید مورد توجه قرار بگیرد، طراحی پنجره‌ها است. بهتر است طراحی سالن به‌گونه‌ای باشد که تعداد پنجره‌ها در آن کم باشد و به‌جای تامین نور طبیعی از نور پروژکتور یا هالوژن استفاده شود.


استفاده از پرده در سالن

در صورت وجود پنجره در سالن لازم است از پرده‌های ضخیم برای پوشاندن پنجره‌ها استفاده شود تا صدا به خوبی جذب شود. همچنین لازم است بدانید اندازه استاندارد بین پنجره و پرده باید بیشتر از 15 سانتی‌متر باشد. زیرا ایجاد فضای خالی بین پرده و پنجره باعث می‌شود سینگال‌های صوتی که فرکانس پایینی دارند به‌راحتی جذب شوند.


دیوارهای جذب کننده صدا

یکی دیگر از موارد بااهمیت در الکترو آکوستیک سالن همایش یا سینما استفاده از دیوارهای عایق صدا است. طراحان برای عدم نفوذ صدا، پنل‌های جاذب صوتی را در دیوار نصب می‌کنند یا اینکه از پشم شیشه داخل دیوار استفاده می‌کنند و محیط سالن را ایزوله می‌کنند.

طراحی موفق سالن سینما، آمفی‌تئاتر یا سالن همایش از جنبه‌های مختلفی بررسی می‌شود که یکی از آن‌ها الکترو آکوستیک سالن است. با استفاده از تجهیزات کنترل‌کننده صدا مانند پرده، کف کاذب یا سقف‌ و دیوار عایق می‌توان صداهای اضافی را کنترل کرد و فضایی را ایجاد کرد تا حاضرین بدون سر و صدای مزاحم بتوانند در سالن حضور داشته باشند.

شما برای خرید و نصب تجهیزات و سیستم‌های مختلف سالن همایش و کنفرانس و آمفی‌تئاتر، آکوستیک، مشاوره و طراحی داخلی سالن‌ها نیاز به مشاوره با تیم مجرب و ماهری دارید که در این موارد اطلاعات کافی داشته باشند. در صورتی که می‌خواهید از خدمات تخصصی با قیمت مناسب استفاده کنید به کارشناسان پارس ویونا اعتماد کنید.